Wednesday, April 15, 2009

Makanan Cina


Sudah penat bekerja sepanjang hari...


Marilah kita makan sesuatu yang sedap !!!
Di sinilah pelbagai jenis makanan bangsa cina, kalau anda berminat boleh kunjungi ke kedai-kedai di Kuala Lumpur ...

Masakan Cina berasal dari pelbagai tempat di China dan telah meluas di merata tempat di dunia — dari Asia Timur hingga Amerika Utara, Australia dan Eropah Barat.
Perbezaan kebudayaan antara setempat amat ketara di China, berbeza juga jenis gaya makanannya. Terdapat lapan masakan setempat yang utama, iaitu: Anhui, Kantonis, Hokkien, Hunan, Jiangsu, Shandong, Szechuan, dan Zhejiang. Terdapat juga masakan mengikut agama termasuk Buddha dan Muslim.
Satu hidangan dalam budaya Cina biasanya terdiri daripada dua atau lebih komponen utama:
satu sumber karbohidrat atau kanji, yang dikenali sebagai "makanan utama", makanan ruji) — biasanya nasi, mi, atau mantou (pau kukus); dan penyertaan hidangan sayur-sayuran, daging, ikan, atau benda-benda lain.
Mee merupakan bahagian yang penting dalam kebanyakan masakan Cina. Namun, di kebanyakan tempat di China, terutamanya bahagian utara, produk berasaskan gandum termasuk mi dan pau kukus (seperti mantou) lebih banyak, berbanding bahagian selatan yang dikuasai nasi. Meskipun nasi itu amat penting dalam masakan Cina, kadang-kala nasi langsung tidak dihidangkan; apabila begini, nasi hanya akan diberi apabila masakan lain sudah tiada, atau sebagai hidangan sampingan berbentuk nasi goreng pada akhir waktu makan. Sup biasanya disajikan pada awal dan akhir waktu makan di China Selatan.

No comments:

Post a Comment