Wednesday, April 15, 2009

Formula Satu



Formula Satu, singkatan F1, adalah kelas tertinggi perlumbaan formula kereta satu tempat duduk dengan tayar terdedah ditakrifkan oleh Fédération Internationale de l'Automobile (FIA). Musim kejuaraan Formula Satu terdiri daripada siri perlumbaan, dikenali sebagai Grand Prix yang diadakan di litar perlumbaan ataupun di jalan raya tertutup bagi menentukan dua Kejuaraan Dunia, satu untuk pemandu dan pengeluar.
Kereta berlumba pada kelajuan tinggi, lebih daripada 320 km/h (200 mph), dan mampu menarik sehingga 5g di sesetengah selekoh. Prestasi kereta bergantung pada elektronik, aerodinamik, suspensi dan tayar. Formula ini telah menyaksikan banyak evolusi dan perubahan melalui sejarah sukan tersebut.
Eropah merupakan pusat tradisi Formula Satu, semua pasukan berpangkalan situ dan hampir separuh perlumbaan diadakan di situ. Namun begitu, kini Grand Prix diadakan di seluruh dunia. Perlumbaan di Eropah dan Amerika dikurangkan untuk memberi laluan yang baru di Bahrain, China, Malaysia dan Turki termasuk Singapura bakal menganjurkan perlumbaan malam yang pertama pada 2008.
Ia merupakan acara televisyen yang besar, dengan jutaan orang menonton setiap perlumbaan di dua ratus buah negara. Sebagai sukan termahal dunia, kesan ekonominya adalah jelas, dan kewangannya dan pertarungan politik secara luas diperhatikan. Secara purata hampir 55 juta orang dari seluruh dunia menonton perlumbaan Formula Satu secara langsung. Its high profile and popularity makes it an obvious merchandising environment, which leads to very high investments dari penaja, translating into extremely high budgets for the constructor teams. Since the last decade, beberapa pasukan jatuh bankrap atau dibeli oleh syarikat lain.


No comments:

Post a Comment